> > סיכום שבועי 07.12.16
צור קשר צור קשר
הדפס הדפס


סיכום שבועי 07.12.16

עמיתי הורים ותלמידים יקרים השבת יקראו את פרשת וייצא, שאינה עומדת בפני עצמה ומחייבת הצצה לפרשה הקודמת פרשת תולדות: "וַיְהִי עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד, אִישׁ שָׂדֶה; וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם, יֹשֵׁב אֹהָלִים." על פי הכתוב עשיו הוא  איש שדה במהותו ועיסוקו – ציד. אם כך מה מהותו ומהו עיסוקו של יעקב? בתיאורו המקביל מקום עיסוקו ומהותו של יעקב הוא "יושב אהלים", ועיסוקו – "איש תם". איזהו עיסוק הוא "תם"? ומה משמעות מקום העיסוק יושב אהלים?  רבי סעדיה גאון הציע פרוש מקובל כי "יושב אהלים" הוא - מקום תורה ולמידה, ותם הוא איש מחשבה ידען הלומד ומרבה דעת, ויעקב יושב באוהלים (לא אוהל אחד) ומרבה דעת וחכמה מרבים.

רבקה זוכרת את ההבטחה האלוהית. "וַיֹּאמֶר יְהוָה לָהּ, שְׁנֵי גויים בְּבִטְנֵךְ, וּשְׁנֵי לְאֻמִּים, מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ" אם כך מי יעמוד בראש הלאום שהבטיח ה' לאברהם אבי יצחק? איש שדה וציד, המתקשה לדחות סיפוקים ומוכר את הבכורה בנזיד עדשים? או איש מרבה חוכמה ודעת? כזה היודע לאהוב אהבה גדולה ולהעמיד יעדים ארוכי טווח כפי שהתברר לימים "וַיַּעֲבֹד יַעֲקֹב בְּרָחֵל, שֶׁבַע שָׁנִים; וַיִּהְיוּ בְעֵינָיו כְּיָמִים אֲחָדִים, בְּאַהֲבָתוֹ אֹתָהּ" לרבקה יש העדפה ברורה  "וְרִבְקָה, אֹהֶבֶת אֶת-יַעֲקֹב." היא רואה ביושב האהלים, הלומד מנהיג האומה העתידית ומכוונת את יעקב הצעיר אל ברכת הבכור. אך איך יהפוך ילד של אימא, בן תפנוקים עושה דברה למנהיג של אומה? מחשש לחייו שולחת האם את בנה המועדף למסע התבגרותו. "וַיֵּצֵא יַעֲקֹב",  אם כך יעקב יוצא מהאוהל אל מסע, לראשונה ללא אימא, הרחק מהאוהל ומהנוחות הופך יעקב לישראל. הוא צומח מתוך הקושי הוא חולם חלומות ועושה מעשים. הוא מתבגר ומתקשח. מעתה אינו רק איש חכם ולמדן אלא אדם חזק היודע להתמודד עם אתגרי החיים, תוך שימוש בידע שרכש בהיותו יושב אוהלים. היכן זה פוגש אותנו?

מסע שבועי:

תיבת טקסט: עדי, עומר ויפעת בחשיפת פרויקט החלל לפיזיקאים בשכבה י'מסע אל החלל: מי אמר ש"השמיים הם הגבול"? המסע של תלמידי ויצו הדסים אל החלל יצא לדרך. לאחר שתכניות החקר הוגשו למשרד המדע ואושרו לביצוע, אנו יוצאים לדרך עם תכנית לחקר החלל בשתי קבוצות: הקבוצה הגאוגרפית אותה מובילה גילה רוזמרין והקבוצה הפיזיקלית בהובלת יניב אוריאלי. עדי ניניו גרינברג חוקרת החלל תנחה את הקבוצות  וויליאם פרג'ון היועץ המדעי ינהל את הפרויקט היוקרתי ופורץ הדרך. רכזי המקצוע מירה סילם ועומר גלעד מעורבים בתכנון ובעשייה ואני מודה לכל השותפים שנרתמו למהלך הגדול, אנו נרגשים מאוד. ומאחלים הצלחה רבה לצוות חקר החלל בחטיבה העליונה.

 

יום שני 5.12

בית מדרשנו-  ביום שני נפגש שוב צוות מטמיע ייחודיות בית ספרית ללמידה ושיח על דרך המדרש. אלו מפגשים מרתקים ואנו קוראים למורים, הורים ותלמידים להצטרף לשיח ולהיות שותפים בהובלה של דרך חינוכית משמעותית. תובנות בית מדרשנו יועברו  לכלל השותפים - רכזי שכבה ורכזים מקצועיים במפגשים הקרובים, לכלל המורים באספת המורים ומפגשי הצוותים ומשם לכלל התלמידים והוריהם.

פעילות העצמה בשכבה י'  - תלמידי שכבה י' (4 כיתות בסבב הראשון) השתתפו בסדנת העצמה אישית וחברתית לבטיחות בדרכים. מטרת הסדנה – הקניית כלים המאפשרים לכל אחד ואחת להתמודד עם לחץ חברתי ולפתח מנהיגות אישית וקהילתית. התוכנית מעצימה יכולות ומחזקת כישורים ומיומנויות לחיזוק החוסן המנטלי תוך שילוב מטרות חינוכיות לזהירות ובטיחות בדרכים כדרך חיים. בשבוע הבא ייקחו חלק בסדנה הכיתות נוספות. תודה ליובל טבת ויואב שמיר המורים לזהירות בדרכים ולשמוליק רכז השכבה והמורים המלווים.

תיבת טקסט: המקום החשוב של הפרט כאדם חושב ואינדיבידואלי בתוך הקבוצהמסע ישראלי-  תלמידי שכבה יא' שבו מן המסע מגובשים וגאים- התקבלו בביה"ס בשמחה ובאהבה, שלטי תמיכה קידמו את פני התלמידים בבוקרו של יום זה  שללא ספק הותיר אותנו עם חומר רב למחשבה. ניתן לציין בסיפוק רב כי מסע מורכב התנהל באופן מיטבי, מסע רב משמעות שסופו הוא תחילתו של מסע אחר, מסע לברור כוחה של קבוצה והמקום החשוב של הפרט כאדם חושב ואינדיבידואלי בתוכה. בכך עוד נעסוק רבות ובינתיים אני מבקש לברך את התלמידים שהיטיבו להתנהג ולפעול, את הצוות מסור ונפלא של מחנכים יועצת  ומלווים נוספים שיצאו למסע בשני גושים בראש האחד עמד יורם יופה מחנך כיתה יא 12 ובראש הגוש השני כמו המסע כולו והשכבה הגדולה עומדת מנהיגה חינוכית נבונה ורגישה נילי אלוני. אני מבקש להודות לכם, לשרה רז- ס. מנהל ביה"ס ואחראית על הטיולים ולכל השותפים הרבים בביצוע ובתכנון.

  יום שלישי 6.12

פעילות בחט"ב: אתגר גיל ההתבגרות– ההורים של תלמידי שכבה ח' נפגשו עם רות גנאל להרצאה בנושא הנחיית הורים בגיל ההתבגרות. במקביל התלמידים עברו סדנאות בנושא. לאחר ההרצאה הצטרפו ההורים לסדנאות עם ילדיהם. בסדנאות הועלו דילמות של גיל ההתבגרות ודנו בפתרונות לבעיות ולדילמות. ההרצאה והסדנאות היו חווייתיות, מעצימות  ובהחלט מקרבות. תודה לגלי רכזת השכבה, למחנכי שכבה ח' ולמאיה מלמד הרכזת החברתית ולכל ההורים שהגיעו לפעילות חשובה זו.

תחרות מרוצי שדה – גם השנה יצאה קבוצת תלמידים לייצג את ביה"ס בתחרות מרוצי שדה בקיבוץ גבעת חיים איחוד. היה יום מוצלח, אומנם לא הגענו להישגים נושאי פרס אך גם עצם ההשתתפות המכובדת והרוח הספורטיבית בעלת ערך רב כשלעצמה. תודה ליואב שמיר ויובל טבת על זימון החוויה הנפלאה הארגון והליווי.

אליפות הסייבר – אליפות התכנית הבית ספרית 2016. מטרת האליפות בניית תחושת המסוגלות האישית והביטחון של התלמידים ביכולתם ליצור בעזרת הכלים שהם קיבלו בבית הספר לצד הנאה כמובן. האליפות התרחשה לאורך כל היום ב – 4 מעבדות המחשבים והשתתפו בה כל תלמידי מדעי המחשב בשכבות י"א ו – י"ב  כ 150 תלמידים שנדרשו לפתח תוכנה (bot) שמשחקת באופן עצמאי במשחק פיראטים. לכל שחקן במשחק הוקצה צי ספינות וצי של רחפנים והיה עליו לכבוש איים, לכרות קריסטלים ולהטיסם לעיר הבסיס שלו, כל זה במצב מלחמה מול צי היריב. השחקן הראשון שהגיע ל 20 קריסטלים, ניצח במשחק. התלמידים התמודדו בכבוד עם סביבת פיתוח שלא הכירו וממשקים שהיה עליהם ללמוד בתחרות. לאחר שלב התכנות, התוכנות של הקבוצות השונות התמודדו אחת מול השנייה בטורניר. בשבועות הקרובים ייבחרו הצוותים אשר ייצגו את בית הספר בתחרות הארצית. בסיום היום הוכרזו המנצחים וחולקו גביעים. תלמידי כיתת ט' מופת שיובילו את התחרות בחט"ב הגיעו לבקר ולהתרשם. תודה מקרב לב למורה ניר דואק, מורה חדש יוזם ונמרץ שהצליח לסחוף אותנו לחוויה המסעירה, לכל צוות מדעי המחשב, לדודי אברהם ומשה רפאלי המנטורים המתנדבים ולאופיר שביט מורה למדעי המחשב מבית הספר הדמוקרטי.

יום רביעי 7.12

הורים עם דרייב - ערב מעגל הורים עמותת דרייב –  ערב הורים ותלמידים לכיתות י'6 ו – י'7.  ההורים נחשפו לתוכנית העצמה ומימוש הפוטנציאל  אותה עוברים הילדים במהלך שנת הלימודים. זהו ערב חוויתי המעניק כלים מעשיים להגברת המוטיבציה של הילדים ומאפשר להם להתמודד עם מצבים מאתגרים. הכרת החוזקות ושיפור התקשורת הבין אישית בין ההורים לילדים תוך מציאת הדרך הנכונה למקסם את הפוטנציאל הטמון בהם. הערב היה נעים מאוד וטעים תודה לכל ההורים שהגיעו והביאו כיבוד כיד המלך, תודה לחדווה שרעבי אחראית כיתות אתגר ומב"ר ומחנכת י'6, לשמוליק רכז השכבה ולמיכל מנגר מחנכת י'7.

"מדליקים אהבה" – מפגשי גיבוש עם יב' 12 כיתה של עולים מאמריקה הלטינית- תלמידי י"ב 12 נעל"ה אמל"ט הגיעו השנה להדסים. ביוזמה מבורכת של תלמידים וצוות השכבה להעמקת הקשר וההכרות של תלמידים עולים עם שאר תלמידי השכבה התחלנו השבוע בסדרת מפגשי היכרות  ביום רביעי בבוקר, הגיעו התלמידים העולים לכיתה י"ב 3 למשחקי היכרות וארוחת בוקר משותפת. בוגרינו היו מקסימים כדרכם, שתפו פעולה, נהנו מאוד ואף דיברו על החשיבות במפגש. תודה למירה סילם מחנכת יב'3 וטל קזרנובסקי  רכז עולים חדשים.

יום חמישי 8.12

פעילות בחט"ב: יום שדה בירושלים –  תלמיד כיתה ט'4  ביום שדה במסגרת לימודי השל"ח בירושלים. הסיור התחיל במוזיאון אסירי המחתרת, לאחר ביקרו בהר הרצל שם הדריכו התלמידים בתחנות שונות. תודה לירון ודרורית המורים לשל"ח.

פעילות בחט"ב: אדריכלות נוף בפארק אריאל שרון  תלמידי החוג לאדריכלות  נוף וקימות, יחד עם היזמים של מכסחת הדשא הרובוטית ומצטייני המחזור יצאו ליום של לימודים חווייתיים בפארק אריאל שרון, מה שנהגנו לכנות "הר הזבל" של המדינה -  חירייה, כיום הוא פארק אקולוגי מרהיב שהביקור בו מומלץ לכולנו. במהלך היום יצאו התלמידים לסיור עברו בין תחנות שונות, קיבלו הסבר על האגם על עיצוב המדרונות, האקוויפר שנמצא על ההר ועל האזור של המטרפולין בתל אביב. בסוף היום ערכו דיון בסוגיות אקולוגיות שונות כי בסופו של דבר כל מה שאנחנו זורקים לפח מגיע לאיזה מקום (אולי לחלל יום אחד אבל זה כבר שייך לאייטם קודם).  תודה לחיים זיו על הארגון וליואב שמיר על הליווי.

פעילות בחט"ב: ימי הביניים בהדסים – במסגרת לימודי ההיסטוריה בחטיבה תלמידי כיתה ז'2 ערכו פעילות "ימי הביניים". התלמידים התחפשו לאבירים וגבירות התחרו בטורניר והשתתפו ב"טקס הפרחים" – הענקת תואר אביר ע"י גבירה. בתחרות ניצחו הגבירה פיונה (טופז דייגי) והאביר ויקי ליאור (ליאור אבס). התלמידים קיבלו תעודות והכירו מקרוב את חיי האבירים והגבירות בטירה ובאחוזה הפיאודלית. תודה ליפעת אורבך ברגר המורה להיסטוריה על הפעילות המהנה ולכל צוות היסטוריה בחט"ב.

היכן זה פוגש אותנו?

ילדינו כיעקב יושבי אוהלים ולמדנים, אוהל של בית, אוהל בית הספר, ואוהלי למידה נוספים אך מה יועיל הידע ללא מסע היישום וההתמודדות העצמית?  האם נעצור רגע לפני שאנו ממהרים "לסדר" עבורם את המחלוקות ואת החיים? טוב לייעץ ולכוון, בטח שחשוב להתעניין אך כדאי לזכור כי עליהם לצאת למסע שלהם בעצמם. בצורה תהליכית, לא בבת אחת (בכל זאת משהו השתנה מתקופת המקרא). מסר חשוב לנו כהורים וכמורים  - לעודד את הצעירים להתמודדות ועצמאות ולספק חווית הצלחה למי שמנסה להתמודד.

שבת שלום

אלי וצוות ההנהלה.

כפר הנוער ויצ"ו הדסים | לימודי תיכון | פנימייה | מפת אתר | תקנון סליקה
כפר הנוער ויצ"ו הדסים, דואר הדסים 42845, טלפון: 09-8999252, פקס: 09-8995581
עיצוב: איוון טיכיינקו  |  תיכנות: entry