צור קשר צור קשר
הדפס הדפס


23.03.18

עמיתי, הורים ותלמידים יקרים שלום.

בין הנאה להנעה

ימים ארוכים ומהנים היו הימים האחרונים. אירועי שיא והצגת תוצרים התקיימו במרחבים הבית ספריים והסבו לנו סיפוק וגאווה. התרחשויות מרתקות ומעניינות סוכמו בתיאור הדרך המורכבת והקשה, בהתמודדות עם אתגרים לא פשוטים, (מה שאנו נוהגים לכנות- התסכול המבוקר של תהליך הלמידה) ובדברי הערכה הדדיים בין צוות מורים לתלמידים. בין אם מדובר במעגלי השיח באזרחות, בערב מגמת קולנוע, בהפקות תיאטרון שעלו במרחבים השונים בכיתות, במקלטים ובחדרי התיאטרון, במוסיקה, זה קורה גם בהומניסטיקה, בתרבות ישראל, בגאוגרפיה במתמטיקה בתחומי דעת שונים ובקבוצות לימוד שונות. קורה שמורים ותלמידים מוצאים את הדרך לבטא במילים שלהם את הנרטיב שצריך לחזור על עצמו יותר ויותר- מורים ותלמידים שחוברים יחד לדרך של חקר וגילוי ותוך כדי הדרך רוקמים מערכת יחסים נפלאה שהופכת את התהליך הלימודי להנאה שתורמת רבות להנעה. השבוע במיוחד פגשתי תלמידים ומורים מאושרים וגאים מלאי תחושת סיפוק וגאווה בתוצר, בהערכה הגבוה(בציונים מאוד טובים) ובעיקר בדרך הנפלאה. אפשר להביא בפניכם את התמליל של מה שנאמר אך רק מי שנכח באירועים אלו יוכל להבין את מה שמילים ותמונות יתקשו לתאר.

סיכום אירועי השבוע:

יום הורים –  השבוע נפתח במפגשים החשובים בין השותפים המרכזיים למעשה החינוכי: הורים תלמידים ומורים. נערכנו יחד תלמידים ומורים לקבל את פני ההורים למפגש של משוב ושיח אותו הובילו התלמידים, מבוסס על דף רפלקציה המתייחס לחוזקות, לאתגרים וליעדים שהתלמידים ניסחו מראש. החל משעה 14:00 ועד שעות הערב המאוחרות הגיעו ההורים לביה"ס והתקבלו ע"י הצוות החינוכי. אני מבקש להודות להורים הרבים שמצאו לנכון לשתף אותי בשביעות רצונם מהנעשה במרחב החינוכי שלנו ומודה גם לכל ההורים מהם למדתי ולקחתי לתשומת ליבי נושאים שונים שחשוב וניתן לקדמם אני מבקש להודות לכל המורים על ההתייחסות ומענה מקצועי, בסבלנות רבה עד השעות המאוחרות.

גמר תחליפי דלקים –  הגיאוגרפים משכבה י' התייצבו השבוע לגמר תחליפי דלקים עם האפליקציה Taxi Bus. כל אחת מ-20 הקבוצות שהעפילו לגמר הציגה פיתרון בנושא תחליפי דלקים בדגש על תחבורהצוות השופטים שכלל נציגים ממנהלת תחליפי דלקים במשרד ראש הממשלה קבע שתלמידי ויצו הדסים יחד עם שני בתי ספר נוספים, זכו במקום הראשון והם יופיעו בתערוכה בינ"ל אקומושיין 2018. הישג זה של הגיאוגרפים מתקיים זו השנה השניה ברציפות האפליקציה של הגיאוגרפים מויצו הדסים מייעלת את התחבורה הציבורית באופן משמעותי בכך שהיא מנתבת את הנהג לעבור במסלול הקצר ביותר, בתחנות בהן ממתינים נוסעים..נציגי המגמה שהציגו בגמר: ליהי מאיר מנכ"לית הקבוצה, מדר ליאו, יואב אלון ועידו גודר. וחיים זיו המורה המוביל

נוער שוחר מדע  ח' מופת – כיתה ח מופת ביקרה באוניברסיטת תל אביב ביחידה לנוער שוחר מדעזאת במסגרת סיור  להעשרת לימודי המקצועות המדעיים שאנו נוהגים להוציא אליו  את כיתות המופת בכיתה ח' אנו רואים חשיבות רבה וערך בסיור לימודי באוניברסיטה ולחשיפת התלמידים לאקדמיה ולמרצים שמביאים את סיפורים האישי במסלול האקדמי אותו צלחו. שכן לקראת שנת הלימודים הבאה תלמידים בכיתה ח' העולים לכיתה ט' נוהגים  להתעניין באפיקי לימד והעשרה אקדמיים במסגרת הסיור התלמידים השתתפו בהרצאות בנושאים של אבולוציה ואסונות טבע ונהנו מאוד. תודה רבה לריקי אפרת מחנכת הכיתה ולהילה שפט המורה למדעים על העשייה הנפלאה שלהן בכיתות ועל ליווי הסיור. תודה לדנה ברג רכזת מופת

מכינת מופת לקראת תשע"ח – שלב א' של  המכינה  לכיתת מופת שתפתח בהדסים בשנה"ל הבאה, התקיימה בבתי הספר היסודיים -  בית אב"י ובכר במשך כשישה שבועות לתלמידי שכבה ו'. 75 תלמידים למדו במכינה בהמשכו של יום לימודים ורובם התמידו בתהליך עד סופו. התלמידים חוו תהליך למידה משמעותי ומעשיר באווירה נעימה ומקדמת. תודות לצוות החינוכי בבתי הספר בכר ובית אב"י ולצוות המורים של הדסים לנערן, לשמעון וליניב שלימדו את החברים הצעירים מתמטיקה ופיזיקה.

 

תחרות הדיבייט - תלמידי נבחרת דיבייט של הדסים התחרו  בתחרות מוקדמות של דבייט לכתות ט' באנגלית. ההופעה הייתה מרשימה מאוד והם אף נצחו בשניים מתוך שלשה  דיביטים. נויה קרץ נבחרה כנואמת המצטיינת. התלמידים שהשתתפו: אורן סיטון, עילי גרינברג, נויה קרץ, יונתן לוי , רועי האס , עידן בר-אל ונוגה קרדאי. בהצלחה בהמשיך! תודה לרובין על ליווי התלמידים.

"מגדר וכל השאר" – ההצגה עסקה בדילמות המרכיבות את חיי הנוער כיום ובשאלות רחבות הנוגעות בהגדרות ובתפיסות מגדריות. בעידן בו קיימת נגישות אין סופית ליידע מתקיים בלבול אדיר, לנער ולנערה המתבגרים אין את תמיד את הכלים לבחור ולזהות מהו הידע הרלוונטי עבורם  גיל ההתבגרות טומן בחובו התפתחות גופנית ורגשית ומייצר אתגרים לא פשוטים. מהם הכללים? מה טוב עבורי? איך אדע לבחור? איך אדע לזהות מצבי סיכון? האם אני שונה? האם יש "נכון" אחד?. במסגרת ההצגה "מגדר וכל השאר" מועלות שאלות העוסקות בזהות המתבגרים ובתחושותיהם. תודה למאיה מלמד הרכזת החברתית  התלמידים נהנו מאוד מההצגה.

 

התנדבות בקטיף מלפפונים –  מ"לקט ישראל" פנו אלינו בבקשה להצטרף להתנדבות בקטיף מלפפונים בבנימינה לקראת חלוקת סלי המזון לחג הפסח. כיתה י"א 2 בליווי טל פאר המחנך וג'ולייט יצאו עם התלמידים לקטיף בחממות ובשדות של לקט ישראל, וסייעו לארגון מזון לקראת הפסח. נקטפו כ – 2 טון מלפפונים!!! ע"י תלמידי הכיתה  שברנו שיא . תודה לטל פאר ולג'ולייט לתלמידים המקסימים ולמירה סילם רכזת מעורבות חברתית.

 

הפנינג ספורטיבי בשכבה י"ב- מסורת היא בהדסים בה תלמידי שכבת יב' יוצאים למקצה ריצה ומסכמים שנת פעילות מעשית במסגרת שעורי החינוך הגופני. הפעילות שמהווה חלק מהערכה חיובית בחינוך גופני בתעודת הבגרות  כללה ריצת שדה 3,000 מטר בנים 2,000 מטר בנות בשדות המוריקים והחקלאיים של ויצו הדסים. השתתפו בריצה 370 תלמידים, גם חלק מהמורים ואני בין ה.חוגגים. הריצה עברה בהצלחה, התלמידים והתלמידות הפגינו מורל  וכושר גבוה. תודה לצוות חינוך גופני ולנילי אלוני רכזת השכבה

מעגלי שיח  באזרחות –  השבוע נערכה  בחינת הבגרות על מטלת הביצוע. בית הספר קיבל אישור חריג לערוך בחינת בגרות ייחודית העוסקת בדיון ציבורי. קודם לאירוע התלמידים חקרו סוגיה עכשווית הנמצאת בקונפליקט בחברה בישראל במגוון נושאים החל מנשיאת נשק, המתת חסד, יחסי דתיים חילוניים, עונש מוות למחבלים, המסע לפולין, תלבושת אחידה בבית הספר ועוד... התלמידים בחנו עקרונות ממושגי האזרחות, קבוצות האינטרס בנושא, טיעונים בעד ונגד, הצעות לפתרון קיימות ויצירת פתרונות חדשים. את העיקרי הדברים התלמידים הביאו למעגלי דיון ציבורי בו כל קבוצת דיון בחנה את ההיבטים השונים של הסוגיה בניסיון להכיר את מורכבות הבעיה למצוא פתרונות אפשריים וזוויות ראיה נוספות. זו ההזדמנות להודות למחלקה ללימודי הוראת האזרחות  מבית ברל על שיתוף הפעולה ביום זה ולסטודנטים הרבים שהגיעו להיות בקרים בדיונים. ולהודות בעיקר לצוות מורי האזרחות הרואה בהוראה תהליך שאינו מסתכם רק בהעברת ידע אלא כבעל השפעה ומשמעות עבור התלמידים והמוכן להשקיע על מנת ליצור יוזמות חדשות עבור התלמידים. ובמיוחד תודה גדולה למיכל מנגר רכזת אזרחות שיזמה, קידמה והטמיעה יחד עם חבריה את הכלי החשוב של דיון במעגלי שיח בביה"ס. ימים אילו מהווים את השיא של תהליך רב שנים שבו הושם דגש על מעגלי שיח ודיון כחלק מתוכנית הלמידה באזרחות

קמח"א דפסח"א – הלחמא ענייא- אם אתבקש לבחור את ההיגד האחד בהגדה המספר את סיפור ההגדה כולו כמו את סיפורה של אומה יהיה זה זה. הָא לַחְמָא עַנְיָא דִּי אֲכָלוּ אַבְהָתָנָא בְּאַרְעָא דְמִצְרָיִם כָּל דִּכְפִין יֵיתֵי וְיֵיכוֹל כָּל דִּצְרִיךְ יֵיתֵי וְיִפְסַח הָשַׁתָּא הָכָא לְשָׁנָה הַבָּאָה בְּאַרְעָא דְיִשְׂרָאֵל הָשַׁתָּא עַבְדֵּי לְשָׁנָה הַבָּאָה בְּנֵי חוֹרִין. בטקסט הקצר הזה המובא בארמית יש את זיכרון העבר המהווה תזכורת חשובה בימים של עצמאות, חרות ושפע לזכור את אלו שקצרה ידם, לפתוח להם דלת, להושיט יד מסייעת והזדמנות שווה. תזכורת לימים בהם לא ידענו טעמה של חרות ועצמאות, תזכורת לחשיבות של אדם, כל אדם  ועם, כל עם לחיות את חרותו.  תודה לכל התלמידים וההורים שהביאו מוצרים רבים לתרומה לכבוד חג הפסח. ב 26/4 בשעות אחר הצהריים צוותי תלמידים יארזו ויסייעו בשינוע של מאות ארגזים לבתי נזקקים. תודה למאיה מלמד הרכזת החברתית ולמירה סילם רכזת מעורבות חברתית

כל העולם במה  - אחרי אין ספור חזרות ושעות בילוי בבית הספר הגיעו ערבי השיא של המגמות האומנותיות.  במשך השבוע השתתפנו בהצגות מדהימות, צפינו בסרטים ולקינוח היינו בערב שכולו שירה. לא ניתן  להעביר דרך הנייר  את ההתרגשות, התחושה, את התנועה ואת הצלילים.   תודה לכל המורים המלווים את התלמידים במגמות השונות.  ממגמת התאטרון: ניר פרנקל, לני שחף, יואב טלמור, ממגמת הקולנוע: אבי מרקדו, שי בלנק, לי נחושתן  וממגמת המוסיקה: מילה גלוזמן, מישה גלוזמן, טיטיאנה, גילה וגרישה ותודה מיוחדת לכל התלמידים המקסימים בזכותכם זכינו לשבוע אומנויות מדהים.

 הפקות תאטרון  שכבות י"א ו – י"ב -  במהלך סוף השבוע הקודם ובראשית שבוע זה, העלו תלמידי מגמת התיאטרון את ההפקות שלהם. במסגרת תכנית הלימודים בתאטרון תלמידי שכבת יב, נדרשים להעלות הפקה מלאה באורך של 30 דקות בה ישחקו, ויקחו חלק ביצירתה כבמאים, דרמטורגים, מעצבי תפאורה, מעצבי תלבושות, מעצבי סאונד, ומפיקים. התלמידים עבדו כבר מחודש ספטמבר על ההפקות, וערכו חזרות באופן עצמאי, תוך מתן ליווי אמנותי, ממורי המגמה תלמידי שכבת יא, נדרשו לבחור מונודרמה (מחזה לשחקן או שחקנית בודדת) ולעשות ממנו הפקה מרובת משתתפים שתי השכבות עמדו במשימה בהצלחה גדולה, וכל מי שהגיע להצגות יצא נפעם, ונרגש. ההפקות שעלו: הניה פקלמן, המכוער, גריניץ,  אחות של נדב, קתרינה, קשורה.  כל הכבוד לתלמידי המגמה על המקצועיות והרף הגבוה שהציבו תודה גדולה לכל מי שתמך  תודה לניר פרנקל רכז מגמת תאטרון , וללאני שחף ויואב טלמור המורים של המגמה

ערב מגמת קולנוע – לאחר שעות מרובות של כתיבה, בימוי, משחק ועריכה הגענו לערב השיא - הקרנות הסרטים של הבוגרים  בשכבה יב'. ערב קסום, לעיתים מפחיד, לעיתים עצוב, מצחיק ובעיקר מרתק ומרגש כמו התלמידים עצמם שהוקירו תודה לצוות מורים אוהב ותומך, בענווה ובצניעות האופיינית לצוות המורים בקולנוע- לי, שי ולאבי מרקדו "אבי המגמה" כפי שהתנסחו התלמידים. הקולנוע הוא עולם קסום כמו המגמה, כמו הערב וכמו התלמידים והצוות שהיו הכוכבים שלנו בערב הזה.

ערב מגמת מוסיקה –  במהלך השבועות האחרונים נשמעים ברחבי ביה"ס צלילים ומנגינות של זמרים והרכבים ממגמת המוסיקה כהכנה לערב מגמה. עמל אהבה וכישרון חברו יחד לערב בלתי נשכח, שירים ורסיטלים של התלמידים משכבה ט'-יב', עלו על במת המופעים של הכפר  בזה אחר זה  מול קהל אוהד ונלהב של חברים, מורים ובני משפחה והותירו אותנו פעורי פה. ערב קסום רווי בכישרונות שבטח עוד נשמע עליהם. תודה לתלמידים שהקפידו להודות שוב ושוב למורים, גרשיה כמו אח גדול ומילה כמו אמא וכולם משפחה- אלו המילים וזו הייתה התחושה. תודה לגרישה, מילה, מישה וגילה על  ערב נפלא

 

חג פסח- מביא עימו שפע של תובנות ומסרים ערכיים וחינוכיים מהיכן להתחיל ובמה להתמקד? בקרוב נסוב כולנו סביב שולחן הסדר ונקרא בהגדה המספרת את סיפורו של עם העושה אל חרותו. בהגדה תמצאו טקסטים רבים, כולם נבחרו בקפידה ע"י חז"ל בתקופת בית שני. ההיגד השני בהגדה מספר על ארבעה בנים :  "כנגד ארבעה בנים דיברה התורה: אחד חכם ואחד רשע ואחד תם ואחד שאינו יודע לשאול" ניתן להתעמק, (לא הפעם),  בדמותו של כל אחד מהבנים ולהקביל בניהם לבין תלמידנו:

  • החכם – סקרן, לומד מתוך עניין ושואל "מה העדות"? מה "החוקים" ? ומה "המשפטים"?
  • הרשע – מוציא עצמו מן הכלל, כופר בעיקר, "מה העבודה הזאת לכם"?  זה לא עניינו.. אך עדין הרשע שואל, מתריס ומצפה להתייחסות.  "הקהה את שיניו" מבקשים חכמנו ומציעים להוכיח אותו על גישתו המוטעית
  • התם-  שואל, אומנם שאלתו פשוטה " מה זאת?" אך הוא מגלה עניין ומשתף פעולה.
  • אחרון הבנים הוא זה שאינו יודע לשאול-  אני רוצה להפנות את תשומת ליבכם למצוות  חז"ל " את פתח לו" כדי שישאל , ספר לו. אין בכלל שאלה אלא ציווי לספר לבן גם אם הוא לא שואל. אני חושב שאחרון הבנים מביא עמו את הגדול שבאתגרים.  

רעיון החרות אותו הנחילה היהדות לאנושות כולה, עומד במרכזו של החג, רעיון שהפך לאבן הפינה של החשיבה המערבית כולה ומתוכו נגזרה תפיסת העולם המערבית. אם יש ציווי ברור הנלווה לרעיון החירות והמאפיין את חג הפסח יותר מכל, הרי הוא הציווי "צא ולמד",  רעיון הלימוד השתרש בתרבות ובמסורת ישראל לאורך הדורות, כחובה חברתית, כערך עליון  (מתוך דבריו של מנכ"ל משרד החינוך מר שמואל אבוהב.)

מיהו המלמד? דן שכטמן – זוכה פרס נובל לכימיה אמר "רק הטובים ביותר צריכים להיות מורים" הנה אותו רעיון בשינוי קל – המורים צריכים להיות הטובים ביותר.

ומהי דרך הלימוד? מהו הסוד שהופך את אתגר הלמידה לחוויה שלמענה כיף להתעורר כל בוקר? מהי הדרך שתגרום לכולנו לחוש שותפים למטרה ושותפים לחוויה? התשובה אצלנו עלינו להביט ימין ושמאל וללמוד איש מרעהו- נצא ונלמד

חג חרות שמח

אלי וצוות ההנהלה.

 

 

כפר הנוער ויצ"ו הדסים | לימודי תיכון | פנימייה | מפת אתר | תקנון סליקה
כפר הנוער ויצ"ו הדסים, דואר הדסים 42845, טלפון: 09-8999252, פקס: 09-8995581
עיצוב: איוון טיכיינקו  |  תיכנות: entry