צור קשר צור קשר
הדפס הדפס


01.02.18

עמיתי, הורים ותלמידים יקרים שלום

בשבוע הבא נסיים את המחצית הראשונה של שנת לימודים מרתקת. יוזמות ותהליכים רבים מבשילים בשנה זו, לחלקם התייחסנו זה מכבר במפגשים השונים ובסיכומים השבועיים. אני מבקש להודות ולהעריך את המורים על נוכחות משמעותית ומקדמת  במשך ימים ארוכים מאוד של ישיבות פדגוגיות שהגיעו לסיומם בערב יום ד'. עם סיומן נתפנה להכנת תעודות המחצית שהן בבחינת המשוב שאנו המורים נותנים לתלמידים על התוצרים וההישגים השונים. בהזדמנות זאת נפתח את חודש פברואר כחודש ההערכה ומשוב מעגלי בקהילה הלומדת בדרך הער"ך. שיכלול:

·       תעודות: משוב המורה לתלמיד

·       אח"מ תלמידים-אקלים חינוכי מיטבי: משוב התלמידים.

·       אח"מ מורים: משוב המורים.

·       משוב למורה: משובי התלמידים למורה בתחום הדעת.

·       משוב איכותני-קבוצות מיקוד תלמידים בנושאים שונים.

·       דלת פתוחה: משוב עמיתים

ביקור הביקורת -  (מבוסס על דבריה של סיגל גריבי, המשקיף והמשתקף) ככלל איש לא אוהב שמעבירים עליו ביקורת, זה סוגר וחוסם. ביקורת יכולה להיתפס כאיום, היא מעמידה אותנו בעמדת הגנה. לעומת זאת אנו קלים בביקורת על אחרים...

ביקורת -  דעת המבקר על מעשהו של מישהו אחר. הרי מעשנו בעצם מגדירים אותנו אם כך חשוב להתבונן, להקשיב ולהגיב.

להקשיב לדעה האישית של השני על מעשיי שלי. איך זה נראה בעיניו? האם זה ראוי או לא? טוב או לא? מוצלח? יפה? מהמם? מדהים? כי אם לא אז זה אומר שגם אני לא? מלחיץ. בואו ננסה לראות את זה באור אחר. האם בביקורת גם משהו חיובי? ביקורת כביקור.

לבקר במחוז של האחר, בשטח שלו, במקום שלו. מותר לבקר, זה אפילו נעים. כשאנו באים לבקר כדאי שנהיה עם לב פתוח, עם כוונה טובה. כדאי שנוכל לראות כמה יפה, כמה השתדלות הייתה, כמה רצון טוב. כשאנו באים לביקור רצוי שלא נדרוך ברגל גסה, לא נכבוש ונדרוס שטח לא שלנו. רצוי שלא נשאיר אחרינו בלגן וכעס. ואם פתחנו את הדלת, את הלב, את חיינו למבקר, כדאי שנקבלו בחיוך ובהבנה. כשהמקום שלנו  ברור, חזק טוב ויפה בעיני, לא נתרגש מקצת לכלוך ובלגן שהמבקר ישאיר, וגם אנו ניזהר לא ללכלך אצל אחרים. אז בינתיים, נבדוק בתוכנו מה נותר לחזק, מה אפשר להרחיב, מה מיותר שכדאי לזרוק, מה רצוי קצת לנקות. שיהיה לנו מקום יפה, שנשמח לאורחים ומבקרים, שנזכור שזו עבודה יומיומית, שנבין שלאחרים יש את המקום שלהם והעבודה שלהם. ויכול להיות, שבתהליך הזה גם נפטר מהרתיעה שיש לנו מביקורת.

ברוכים הבאים.

 

השבוע בויצו הדסים:

 

 

קפה דילמה בכפר - ערב קפה - דילמה  התקיים בחדר אוכל בכפר לשכבה הבוגרת בנושא : "שוויון הזדמנויות- האמנם?" מטרות הערב -לחזק בקרב החניכים את המודעות לחשיבות עיקרון "שוויון הזדמנויות" וטיפוח רגישותם למצבים של פגיעה בעיקרון זה. היה ערב מעורר השראה עם דיונים מעניינים מאוד בעיקר סביב רב התרבותיות בפנימייה.

 

חידון גיאוגרפיה –  הפיקוח להוראת הגיאוגרפיה מקיים כל שנה חידון סובב ישראל, השנה הוחלט בצוות גיאוגרפיה לקיים חידון בית ספרי שבו יתחרו המתמודדים, והמנצח יעלה לשלב הארצי. בחגיגה גיאוגרפית של הצוות ותלמידי המגמה, קיימנו חידון בדגש 70 שנה לישראל. החידון היה מהנה, מלמד וחוויתי. תודה לכל המתמודדים – אלון עדני, בן ארד, נמרוד אלון, אורן סיטון ואורי ליבק. ברכות לבן ארד הזוכה בתחרות, בן גילה ידע רב, רוח ספורטיבית ויעלה לשלב הבא. השלב המחוזי יתקיים בשבוע הבא נאחל לבן הצלחה רבה. תודה לכל צוות הגיאוגרפיה ולגלי רכזת שכבה ט' ותודה מיוחדת למירה סילם רכזת  גיאוגרפיה.

 

העצמה כיתת מופ"ת –   סדנה לפיתוח רגישות חברתית התקיימה ביום א' לכיתה ז 6  עם מיכאל בר-טוב  ממחלקת ההעצמה של מופת. מטרת הפעילות הייתה לתת דגש לטיפוח ערכים של נתינה, התייחסות לאחר, לקיחת אחריות וכיבוד השונה. התלמידים שיתפו פעולה בצורה ראויה לציון. גילו מעורבות יצירתיות ובגרות. הפעילות הייתה מרתקת והתלמידים ביטאו  תובנות נפלאות וחשובות בשיחת הסיכום.

תודה לדנה ברג רכזת מופת ולמיכאל בר-טוב שהיה אף מורה בהדסים.

 

מכינת מופ"ת – לאחר שתלמידי בכר ובית אב"י פקדו את בית ספרנו להתרשם ולהתראיין למכינת מופת, החלה המכינה. שתי קבוצות מכינה נפתחו, 66 תלמידים, בשני בתי הספר  היסודיים. בניצוחם של שמעון הלר, נערן ישי ויניב אוריאל מעמיקים התלמידים את הידע והמיומנות שלהם במתמטיקה ובפיזיקה. בהצלחה לתלמידים ותודה לעושים במלאכה. תודה לדנה ברג על העשייה המבורכת ולכל המורים המלמדים. תודה למנהלות בתי הספר היסודיים אורה ואתי על שיתוף הפעולה והאכסניה המרשימה שתמיד נעים לבוא בשעריה.

 

גדנ"ע ערבית –  תלמידי מגמת ערבית משכבה י"א יצאו לסמינר "מודיעין באופק. הסמינר התקיים בגבעת חביבה בהובלה של סגל מחיל המודיעין. התלמידים עברו שיעורים אינטרקטיבים ברמה גבוהה, העוסקים בחשיבותה של השפה ערבית בהקשרי עבודת המודיעין. התלמידים התנסו בחוויה מודיעינית תוך שימוש בטכנולוגיה ונחשפו לתכנים מרחקים מתחומי המודיעין בארץ ובעולם, אקטואליה במזרח התיכון, מודיעין במבצעים חשאיים ועוד. תודה להילה יצחקי רכזת ערבית ולשרה רז העזרה בתיאום ובארגון.

 

סיפורים בספרדית – תלמידות  מנעל"ה אמל"ט השתתפו בתחרות לאומית בכתיבה יוצרת של סיפור קצר. השבוע התקבלה בביה"ס הודעה שאחת התלמידות שהשתתפה בתחרות  זכתה בפרס יוקרתי בתחרות.  אנו גאים מאוד בתלמידות שהשתתפו. תודה לאלאנורה על העזרה והתמיכה לאורך כל השנה.

 

חופרים חדשים – במסגרת תכנית המעורבות החברתית יצאו תלמידי י"א 8 לחמישה ימי חפירות ארכיאולוגיות בשיתוף רשות העתיקות. שבוע החפירה מהווה חלק מהתוכנית החינוכית ומאפשר לתלמידים לקבל מלגה לנסיעה לפולין. ההתנדבות אינטנסיבית מאוד ומעשירה. התלמידים נחשפו לחוויית החפירה, גילו ממצאים מימי בית שני וזכו לתעודת "חופרים מקצועיים" ובכך זכו להיכנס אל תוך ההיסטוריה. תודה למוריס, יובל , שעאדן,  אלידע, שמוליק, חנה ולמדריך  ותודה מיוחדת למירה סילם. רכזת מעורבות.

 

פרס יד ושם  על לימודים משמעותיים בנושא השואה -   בהדסים נלמדת תכנית ייחודית בהיסטוריה המשלבת מבחן בגרות עם חומר פתוח ושיטות חקירה מתקדמות. בית הספר ויצו הדסים   מועמד זאת הפעם השנייה לקבל את פרס יד ושם על הייחודיות הבית ספרית בנושא השואה. השבוע נפגשו נציגים שכבה יא' עם נציגה בכירה מטעם יד ושם התלמידים שיתפו בחוויית הלמידה ובתובנות מן התוכנית. התלמידים אמרו דברים מרתקים שרגשו את נציגת יד ושם וגם אותנו. תודה לשלומי רכז היסטוריה, לכל המורים שהיו בוועדה ולכם התלמידים רגשתם אותנו מאוד

 

לימודי אלקטרוניקה בחט"ב -  במסגרת לימודי מרחבי המצוינות בשכבה ח'-ט' לומדים התלמידים הנדסת אלקטרוניקה בשיתוף חיל האוויר. התלמידים נהנו מאוד מהלימודים במרחב והתעניינו לגבי המשך לימודים  בכיתת השוחרים  של חיל האויר.

 

משלחת מגרמניה – משלחת מנירנברג גרמניה  הגיעה השבוע להדסים ומתארחת אצל תלמידי שכבה י' המארחים את חברי המשלחת כחלק מפרויקט המשלחות בהדסים.  חברי המשלחת מגרמניה  יטיילו בארץ מהצפון ועד הדרום יבקרו ביד ושם, ירושלים, מצדה, חיפה, תל אביב. המשלחת מישראל תצא בקיץ הקרוב לביקור גומלין. תודה לענת אלון שמנהלת את המשלחות כבר 12 שנה ולמורן  רבינוביץ על ליווי התלמידים.

 

ט"ו בשבט בהדסים –    

אירועי ט"ו בשבט התקיימו לאורכו של השבוע וכללו מגוון רחב של אירועים:

בוקר של ט"ו בשבט -  בבוקר ט"ו בשבט, חילקה מועצת התלמידים פירות יבשים לבאי בית הספר. את המגשים המעוצבים הכינו יום קודם לכן עם הרבה אהבה . עוד פרויקט שהגיע לסיומו הוא 'האורות של הדסים' במפגש מורים האחרון חיכו למורים פתקים עליהם רשמו התלמידים מה האורות שלהם בהדסים. המועצה קיבלה את הפתקים והחליטה להכין מיצג אומנותי ולהעניק אותו מתנה למורים. תודה ללירון מרגלית על ליווי מועצת התלמידים ולמאיה מלמדת הרכזת החברתית

 

סדר ט"ו בשבט בשכבה ז' – במסגרת תכנית שיר מזמור לשנת מצווה ערכו השבוע התלמידים משכבה ז' סדר ט"ו בשבט בכיתות עם מגוון פירות ומנהגי החג. הפעילות הייתה מהנה ביותר התלמידים נהנו ולמדו על פירות החג ומנהגיו. תודה לליאת גבעתי רכזת השכבה ולמחנכים.

 

שיעור חינוך בטבע – במסגרת שיעורי המחנך רדו הכיתות לחממה הלימודית, ערכו שיעורי חינוך בטבע יחד עם מנחם כהן, ידידיה ורון בנושא ט"ו בשבט, ערכו סיור בגן הבוטני, השתתפו בחידון בנושא הצומח, קיבלו הסבר על מהות החג ופרותיו. תודה למאיה מלמד הרכזת החברתית למחנם, רון וידידייה רכז המשק על החוויה המעצימה.

 

שיעור תרבות ישראל בחממה - שיעור בתרבות ישראל עם המורה מיכל ברקוביץ  בנושא ט"ו בשבט הועבר לכיתה ז' 6 בשיתוף עם החממה הלימודית. בכיתה בררו מהם מקורות החג ומטרותיו. ולאחר מכן  יצאנו התלמידים לשטח ללמוד קצת על הצמחים והעצים. ידידיה, רון ומנחם הדריכו  וגם ערכו חידון  טו בשבט. התלמידים נהנו מאוד.

 

ריחות מן הטבע – תלמידי שכבה ט' הכינו מגוון בשמים ממגוון ריחות הטבע, השתתפו בחידון "קהות" – חידון אינטרקטיבי בנושא ט"ו בשבט. תודה למורי המדעים בחטיבה ולרינה הלבורנטית על העזרה הרבה.

 

 

 

השבוע כאמור ציינו את ט"ו בשבט- חג לאילנות. מי שיוצא אל הטבע והשדות ויביט בעצים בפרט בנשירים יבחין בנקל שהינה יום חגם הגיע והם לא בדיוק בשיא תפארתם  עלים א מעטרים את ענפיהם ובטח לא תפארת פריים. ערומים עומדים בשלכתם ביום חגם. במשנה, המקום בו הוזכר טו השבט לראשונה נכתב באחד בשבט ראש השנה לאילן כדברי בית שמאי ,בית הלל אומרים בחמישה עשר בו. ואת הסיבה לעיתוי הסביר גדול הפרשנים רש"י שכתב "הואיל ויצאו רב גשמי שנה ועלה השרף באילנות ותמצאו פרות חונטים מעתה. משמע הפרות שנראה באביב תהליך גדילתם מתחיל עכשיו. עם כל הכבוד לפרות חז"ל בחרו לקדש דווקא את התהליך

ומה לנו? היש לנו סבלנות לתהליכים? או שמא אנו מבקשים לקדש את התוצאה ואת התוצרים תהיה הדרך אשר תהיה?.

בואו ניקח מטו בשבט את הסבלנות לתהליך על כל מה שטמון בו...כשזה יקרה גם פרות ההצלחה יהיו מתוקים יותר.

חג טו בשבט שמח אלי וצוות ההנהלה

כפר הנוער ויצ"ו הדסים | לימודי תיכון | פנימייה | מפת אתר | תקנון סליקה
כפר הנוער ויצ"ו הדסים, דואר הדסים 42845, טלפון: 09-8999252, פקס: 09-8995581
עיצוב: איוון טיכיינקו  |  תיכנות: entry