> > ליקויי למידה והפרעת קשב
צור קשר צור קשר
הדפס הדפס


ליקויי למידה והפרעת קשב

מהי לקות למידה

"לקות למידה" הוא מונח המתייחס לקבוצה מגוונת של הפרעות נוירו־התפתחותיות, המתבטאות בכך שילדכם מתקשה לרכוש מיומנויות למידה בסיסיות ולהשתמש בהן.

אילו סוגים של לקויות למידה קיימים?

 

  • דיסלקציה (לקויות קריאה): אטיות; איחור ברכישה; שיבושים והחלפת אותיות ומילים; קשיים בהבנת הנקרא וביכולת לקשר בין אותיות לצלילים; ניחוש מילים לפי הקשר או נראות; שגיאות כתיב רבות; קושי לעקוב אחר הוראות.
  • דיסגרפיה (לקויות כתיבה): אטיות; שגיאות כתיב רבות; ניסוח שגוי של משפטים; לחץ רב מדי או מועט מדי על כלי הכתיבה.
  • דיסקלקוליה (לקויות בחשבון): קושי לרכוש פעולות בסיסיות ולזכור אותן; קושי בטכניקת חישוב; קושי בפתרון בעיות מילוליות; קושי לעבד רצף מספרים ולהבין את המבנה העשרוני.

המאפיין העיקרי של בעלי לקויות למידה

המאפיין המרכזי של בעלי לקויות למידה הוא פער בין רמת התפקוד המצופה מהם – לפי יכולתם, גילם וההתנסות הלימודית שלהם – ובין רמת תפקודם בלימודים. אולם יש לציין כי תלמידים בעלי לקויות למידה שונים זה מזה בתחומי הלקות, בחומרתה, בזמן הופעתה ובהשפעתה על תפקודם הלימודי, החברתי והרגשי. לאחדים ליקוי אחד ולאחרים ליקויים בכמה תחומים.

הטווח שבו נעים בעלי לקויות הלמידה

חומרת הליקויים נעה בטווח הרחב שבין ליקוי קל לליקוי חמור. ייתכן שלקות הלמידה של ילדכם תהיה גורם דומיננטי כל כך עד שהוא יתקשה להשלים את לימודיו, ומנגד ייתכן כי ביטוייה יהיה שולי וילדכם יוכל ללמוד תארים אקדמיים גבוהים במקצועות יוקרתיים.

חשיבות הסביבה שבה מתפתח הילד בעל לקות הלמידה

חשוב להדגיש כי יש חשיבות רבה לתנאים הסביבתיים שבהם מתפתח ילדכם. אלה יכולים להשפיע על לקות הלמידה לטובה או לרעה, ומכאן החשיבות להעניק לו סיוע ההולם את צרכים הייחודיים. כך נוכל לא רק למנוע פער לימודי בין ילדכם לחבריו לכיתה, אלא גם לצמצם את הפגיעה בדימוי העצמי וברף התסכול שלו.

לאור כל האמור לעיל אנו מציבים לפנינו את היעד הבא: ליצור בעבור ילדכם סביבה שבה הוא יוכל לרכוש ידע, לבטא אותו ולהתמודד עם האתגרים שמציבה לפניו הלקות.

הפרעות קשב

הפרעות קשב וריכוז הן הפרעות נויו־התפתחותיות המתבטאות בעיקר בחוסר יכולת לפזר את הקשב ביעילות ולהתמיד במשימה לאורך זמן. אף שהפרעת קשב וריכוז אינה נכללת בהגדרה של לקות למידה, לפעמים היא נלווית אליה ואף עלולה להחמיר אותה.

מהי השכיחות של הפרעות קשב בקרב ילדים בגילאי בית הספר

הפרעת קשב היא תופעה שכיחה – על פי ההערכות לוקים בה כ-5–10 אחוזים מהילדים בגיל בית ספר. מכיוון שמדובר בהפרעה כרונית, היא נוטה ללוות את הלוקים בה לאורך כל חייהם.

מי מאבחן הפרעות קשב וריכוז

הפרעות קשב וריכוז יכול לאבחן נוירולוג.

אילו סוגים של הפרעות קשב וריכוז קיימים

נוטים להבחין בין שני סוגים של הפרעות קשב.

  • ADD: המאפיין הבולט בסוג זה הוא ההיפראקטיביות. תסמינים נוספים הם חוסר סבלנות, קושי להתמקד בפרטים ונטייה להיות מוסחים בקלות.
  • ADHD: סוג זה אינו מאופיין בהיפראקטיביות, אלא בנטייה לחולמנות, בהייה, חוסר תשומת לב ונטייה להיות מוסחים בקלות.

סוגי הטיפול בהפרעות קשב וריכוז

הטיפול בסוגים השונים של הפרעת קשב וריכוז הוא טיפול רב־ממדי, וכולל טיפול תרופתי, פסיכולוגי והתנהגותי. מכיוון שאצל כל ילד ההפרעה יכולה להתבטא בצורה אחרת, מומלץ לבנות לילדכם תכנית אישית שתענה על הצרכים הייחודיים שלו.

כפר הנוער ויצ"ו הדסים | לימודי תיכון | פנימייה | מפת אתר | תקנון סליקה
כפר הנוער ויצ"ו הדסים, דואר הדסים 42845, טלפון: 09-8999252, פקס: 09-8995581
עיצוב: איוון טיכיינקו  |  תיכנות: entry